מהו דום נשימה בשינה?

דום נשימה בשינהדום נשימה בשינה הוא הפרעת שינה המתבטאת בהפסקות קצרות וקטיעות בנשימה במהלך השינה הרצוף והתקין. דום נשימה נחלק לשני סוגים: חסימתי או מרכזי. דום השינה החסימתי נפוץ יותר ומרחש כתוצאה מהרפיה של השרירים המצויים בגרון.

דום נשימה חסימתי נוצר בשל כשל של המוח לשלוח אותות ופקודות לשרירים הפועלים בתהליך הנשימה.

תסמיני דום נשימה בשינה

שני סוגי דום הנשימה בשינה כוללים סימנים משותפים נפוצים כגון שינה מוגזמת ועייפות במהלך היום – תופעה המכונה היפרסומניה.

התסמינים כוללים נחירות המהוות סימן מרכזי לדום נשימה חסימתי, עדויות להפסקת נשימה במהלך השינה, התעוררות פתאומית המלווה בקוצר נשימה, יובש בגרון ובפה לאחר השינה, כאבי ראש בשעות הבוקר, נדודי שינה ובעיות קשב וריכוז. סימנים של נחירות, הפוגות נשימתיות בשינה וקוצר נשימה מחייבים בירור רפואי.

דום נשימה חסימתי

דום נשימה חסימתי בזמן השינה נובע כתוצאה מהרפיית השרירים בחלק האחורי של הגרון אשר תפקידם הוא תמיכה בחך, בשקדים ובקירות הצד של הגרון והלשון. כתוצאה מהרפיית השרירים הללו נוצרת הצרה במעבר הנשימה וכמות האוויר הנכנסת לגוף בזמן השינה אינה מספקת ונוצרת הפחתה ברמת החמצן בדם.

המחסור בחמצן משפיע על המוח ויוצר מצב של ערות במטרה להגדיל את מעבר האוויר בדרכי הנשימה. התופעה מתבטאת בהתעוררות קצרה שלעתים האדם אינו מודע לה. נחירות ותחושת מחנק הם דפוסים המאפיינים את התופעה ויכולים להופיע בין חמש לשלושים פעמים במהלך הלילה.

הפרעות אלה פוגעות באפשרות להגיע לשינה עמוקה החיונית לשמירה על רמת הריכוז והפעילות בשעות היום. לעתים הבעיה קשה לאבחון ואתור הוכח העובדה כי רבים מהסובלים ממנה כלל אינם מודעים להפרעות המתרחשות במהלך השינה.

דום נשימה מרכזי

דום נשימה הנובע מגורם מרכזי נפוץ פחות ומרחש עקב אי יכולת של המח לשדר אותות לשרירי הנשימה החיוניים לשמירה על תהליך נשימה תקין. הבעיה מתבטאת בקושי להירדם ובהפרעות לשינה. מאפייני התופעה דומים לאלה של דום נשימה חסימתי ומתבטאים בנחירות ועייפות במהלך היום.

הסיבה העיקרית לדום נשימה מרכזי היא אי ספיקת לב או שבץ. במהלך הפרעות השינה כתוצאה מגורם מרכזי חלק מהאנשים זוכרים את ההתעוררות במהלך הלילה.

גורמי סיכון לדום נשימה בשינה

מספר גורמים משפיעים ומעלים את הסיכון לסבול מתופעת דום נשימה בשינה:

משקל עודף – באזור הצוואר וסביב נתיבי האוויר ודרכי הנשימה מגדילים את הסיכון לחסימה של דרכי האוויר.

חסימה אנטומית – מצב זה עשוי להיות מולד או נרכש, וכולל מצבי מעברי נשימה צרים באופן טבעי או קיומם של אדנואידים החוסמים אותן, גם תגובה אלרגית עלולה להוביל לחסימת דרכי האוויר.

מגדר – דום נשימה בשינה נפוץ יותר בקרב גברים לעומת נשים.

גיל – אנשים מבוגרים נוטים יותר לסבול מההפרעה.

היסטוריה משפחתית – בעיות נשימה בשינה בסביבה הקרובה.

טיפול בדום נשימה בשינה

הטיפול כולל שתי גישות:

מכשיר CPAP – מכשיר הזרמת אוויר אוטומטי הכולל מסיכה המונחת על האף במהלך השינה ודרכו מוזרם האוויר על ידי הפעלת לחץ אוויר. המכשיר יוצר לחץ אוויר גבוה מהרגיל ושומר על מעברי הנשימה פתוחים על מנת למנוע דום נשימתי. זוהי השיטה הנפוצה ביותר לטיפול בבעיה ונחשבת ליעילה במיוחד.

ניתוח

מדובר לרוב באופציה האחרונה וזאת לאחר ניסיונות בטיפולים אחרים אשר כשלו. במקרים בהם ההפרעה נובעת מבעיות מבניות ואנטומיות הניתוח הוא האפשרות העיקרית לטיפול ומטרתו הגדלת והרחבת דרכי הנשימה דרך האף והגרון על מנת להקל ולהגדיל את אפשרויות מעבר האוויר.

ניתוחים לטיפול בדום נשימה כולל הסרת שקדים ופוליפים באמצעות כריתה או לייזר וכן הסרה של רקמות בחלק האחורי של הפה. ההליך הניתוח מתבצע תוך עיצוב אנטומי חדש של אזורים וחלקים הלוקחים חלק בנשימה.

דילוג לתוכן