תסמונת רגליים חסרות מנוחהתסמונת רגליים חסרות מנוחה היא הפרעה נוירולוגית המתבטאת בתחושות של פעימה, משיכה, צמרמורת ומצב בלתי נשלט המצריך תנועה בלתי פוסקת על מנת להקל על חוסר הנוחות.

ברוב המקרים הסימפטומים מופיעים בעיקר בשעות הלילה במצב של שינה או מנוחה ולעתים מלווים בתחושת נימול. התסמונת ייחודית נוכח העובדה שהיא מופיעה דווקא בזמן מנוחה ושכיבה כמו כן שכיחותה של התופעה בקרב נשים גבוהה פי שניים לעומת גברים והיא עשויה להופיע בכל גיל.

מהי תסמונת רגליים חסרות מנוחה?

מלבד תחושת האי נוחות, התסמונת מעוררת בעיות נוספות הכוללות קשיים להירדם מה שמוביל לתחושת עייפות ותשישות במהלך היום תוך פגיעה בעבודה, ביחסים האישיים וביצוע פעולות יומיומיות, בנוסף הסובלים מהבעיה מדווחים בשכיחות גבוהה על קשיי ריכוז, זיכרון לקוי ודיכאון.

בחלק מהמקרים אנשים הסובלים מתסמונת רגליים חסרות מנוחה, אינם פונים לקבלת טיפול רפואי מתוך חשש כי לא יאמינו להם או מתוך אמונה כי המצב אינו ניתן לטיפול. גם מהצד של הסיוע הרפואי קיימים מצבים בהם התסמינים מתפרשים באופן שגוי ומשויכים לעצבנות, מתח, נדודי שינה, התכווצויות שרירים או כתוצאה של הזדקנות והאבחון אינו מזהה את קיומה של התסמונת.

גורמים לתסמונת רגליים חסרות מנוחה

ברובם של המקרים הסיבות והגורמים לתסמונת רגליים חסרות מנוחה אינם ידועים אולם ניתן להניח כי קיים בה מרכיב גנטי כאשר התסמונת מאובחנת אצל מספר קרובי משפחה. ממחקרים אחר מקור התסמונת עולה כי רמות ברזל נמוכות במוח יכולות להוביל להתפתחותה ונמצא קשר בין בעיות תפקודיות באזורים מסוימים במוח בהם פועל הנוירוטרנסמיטור דופמין האחראי על פעולת שרירים רצונית וחלקה.

שיבושים אלה מובילים להופעת תנועות בלתי רצוניות והתסמונת שכיחה בקרב חולי פרקינסון בה קיימת פגיעה במסלול ייצור ופעולת הדופמין. מחלות כרוניות נוספות בהן סוכרת ואי ספיקת כליות מאופיינות אף הן בתסמונת. מצבים של החמרת הבעיה נובעים בחלק מהמקרים כתוצאה מנטילת תרופות נוגדות דיכאון וכאלה המכילות אנטי היסטמינים.

סיכון גבוה לסבול מהתסמונת מאפיין נשים המצויות בשליש האחרון של ההיריון כאשר תסמני הבעיה חולפים כארבעה שבועות ממועד הלידה.

תסמיני תסמונת רגליים חסרות מנוחה

הסימנים השכיחים לתסמונת כוללים תחושת אי נוחות ברגליים בזמן ישיבה או שכיבה המלווה בדחף בלתי נשלט להניע את האיבר הפגוע, לרוב הרגליים. תחושות אלה עשויות להופיע בשכיחות נמוכה גם בזרועות ובראש ומופיעות בשני צדי פלג הגוף התחתון. כתוצאה מאי הנוחות ברגליים, הסובלים מהבעיה נוטים לשמור את הרגליים בתנועה תוך פסיעות, הזזת הרגל בזמן ישיבה והתהפכות במיטה.

אחד ממאפייני התסמונת הוא החמרתה בשעות הלילה והפוגה בה בבוקר, החמרה עשויה להתרחש גם כתוצאה מחוסר פעילות ממושך כגון נסיעה ארוכה. התופעה מופיעה בעיקר במצבים של חוסר תנועה כאשר גם תרגילי הרפיה עלולים לעורר את תסמיניה. הסימפטומים משתנים בחומרתם מאדם לאדם כמו גם תדירות הופעתם, במקרים חמורים הסימנים יופיעו פעם עד פעמיים בשבוע.

 

אבחון תסמונת רגליים חסרות מנוחה

אבחון תסמונת רגליים חסרות מנוחה מתבצע על סמך ובהתאם להופעת התסמינים הבסיסיים של התופעה הכוללים החמרת הסימנים בלילה והפוגה בהם בבוקר, צורך להניע את האבר הפגוע תוך תחושת נימול וחוסר נוחות, הופעת התסמינים בזמן מנוחה, שינה או הרפיה ונוכח תחושת הקלה בזמן תנועה של הרגליים.

במידה ומופיעים הסימנים העונים לקריטריונים הללו יימשך האבחון בביצוע בדיקות נוירולוגיות ופיזיות תוך עריכת תשאול רפואי ובחינת דפוסי התנהגות, מומלץ לכלול בתהליך האבחון בדיקות מעבדה של רמות ברזל וויטמינים בדם ולעדכן את הרופא בנוגע לנטילת תרופות.

טיפול בתסמונת רגליים חסרות מנוחה

הזזת האיבר מספקת פתרון והקלה זמניים, טיפול מעמיק יותר בסימפטומים כולל שינויים באורח החיים בהם הפחתת שימוש בקפאין, אלכוהול וטבק, כמו כן מומלץ ליטול תוספים תזונתיים כגון ברזל, חומצה פולית ומגנזיום.

הקלה על תחושת האי נוחות ניתן להשיג גם בעזרת אמבטיות חמות. טיפול תרופתי נקבע רק כאשר דרכי ההתמודדות האחרות כשלו ועל פי המלצת הרופא.

דילוג לתוכן